Saya bersedia memberikan perkhidmatan kepakaran di dalam bidang ini

Saya bersedia untuk memberikan khidmat kepakaran di dalam bidang ini. Taklimat konsep dan perlaksanaan projek juga boleh diberikan. Sesiapa berminat boleh hubungi saya.

Sunday, November 4, 2012

LEMBU PEDAGING SEBAGAI SATU TEKNOLOGI KEPADA PERLADANGAN KELAPA SAWIT

Teknologi bole ditakrifkan sebagai Sesuatu kaedah yang lebih baik untuk melakukan sesuatu kerja ( A better method of doing something ).

Salah satu daripada teknologi yang agak lama dan masih diterima pakai oleh sektor perladangan sehingga ke hari ini ialah penggunaan Burung Hantu bagi mengawal tikus-tikus yang boleh merosakkan buah kelapa sawit.



Saya juga perhatikan ada beberapa buah ladang tertentu telah menggunakan khidmat Kerbau (sebagai satu teknologi), untuk memungah dan mengangkut buah-buah sawit ke lokasi yang mana kenderaan lain boleh mengambilnya.



Kita juga mengetahui beberapa buah ladang GLC dan swasta juga telah menggunakan teknologi lembu pedaging ( saya biasa sebutkan sebagai racun cap gigi ) sebagai ejen merumpai yang berkesan di dalam ladang-ladang mereka.



Cuma kita dimaklumkan jumlah ladang yang menggunakan teknologi ini terlalu kecil berbanding dengan keluasa kawasan sawit yang ada. Oleh yang demikian kesanya terhadap pengurangan jumlah pekerja asing adalah tidak banyak. Penggunaan teknologi ini terbukti mampu mengurangkan jumlah pekerja di ladang (paparan berikut). Bermakna, kita boleh mengantikan khidmat pekerja asing ini dengan menjalankan peternakan lembu pedaaging secara saintifik di ladang-ladang sawit.





Skian,


Dr Azizol Bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment